موزه جلالالدین گرمه؛ قلعهای نظامی در تاریخ خراسان شمالی
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۲۰۴۸۶
ایسنا/خراسان شمالی قلعه جلالالدین یکی از برجستهترین قلعههای نظامی خراسان شمالی قلمداد میشود که در سدههای ۷-۶ هجری ساختهشده است. این قلعه با مصالح سنگ و ساروج بهصورت یک ششضلعی منظم روی سطح ناهموار و صخرهای تپهای بلند احداث شده است. موقعیت جغرافیایی قلعه بر سر راه ارتباطی شهرها و مراکز مهم شمال شرق فلات ایران همچون نیشابور، جرجان (گرگان)، مرو و خوارزم اهمیت راهبردی قلعه را دوچندان میکرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایسنا، شهرها و آبادیهای شمال خراسان در تمام دورههای تاریخی، پیوسته مورد تهاجم اقوام بیابانگرد و چادرنشین آسیای مرکزی و شمالی بودهاند. از همین رو ساخت قلعهها، دژها و بازوبندی شهرها اهمیت داشته است. شهرهای جاجرم و گرمه نیز با موقعیت ویژه راهبردی خود بر سر راههای مواصلاتی و تجاری از این قاعده مستثنی نبوده و قلعه جلالالدین در مجاورت آن باتوجهبه گنجایش محدودش بدون تردید نقش یک مقر دیدهبانی و دژ نظامی را ایفا میکرده است.
باتوجهبه ویژگیهای معماری و بررسیهای باستانشناختی انجام شده تاکنون، کارشناسان قدمت این اثر تاریخی را در حدود سدههای ۶ و ۷ هجری قمری مقارن با حکومت خوارزمشاهی و هجوم مغولان به ایران دانستهاند.
سرپرست اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گرمه در گفت و گو با ایسنا درباره ویژگیهای معماری این اثر میگوید: قلعه جلالالدین از نظر ابعاد معماری در نوع خود کمنظیر است و باروی آن در تراز پایین و تا ارتفاع ۵ متری نزدیک به ۳ متر ضخامت دارد. رویهمرفته بلندای بارو در ضلع شرقی حدود ۱۵ است.
وحید محمودیفر میافزاید: این قلعه بهصورت یک ششضلعی تقریباً منتظم روی سطح ناهموار و صخرهای تپهای احداث شده است. موقعیت جغرافیایی قلعه بر سر راه ارتباطی شهرها و مراکز مهم شمال شرق فلات ایران همچون نیشابور، جرجان، مرو و خوارزم اهمیت راهبردی قلعه را دوچندان میکرد.
به گفته وی، فضاهای درون برجهای استوانهای بدون هیچ روزنه به بیرون فقط از طریق یک ورودی با حیاط قلعه مرتبط میشود و کشیدگی و بلندای این ورودیها شکل معماری ویژهای را ایجاد کرده است.
محمودیفر ادامه میدهد: در تراز فوقانی برجها، به جز برج ورودی که قسمت بالایی آن تخریب شده، اتاقهایی با طرح چلیپا وجود دارد که هرکدام سه روزن تیرکش به سمت بیرون قلعه داشته و کف فضاها در این تراز با ملاط سفیدرنگ و ضخیمی اندود شده است.
وی اظهار میکند: کف برجها و راهروهای تراز فوقانی باروی قلعه خمرههایی به بلندی حدود ۱ متر و قطر داخلی ۶۵ سانتیمتر در کف برجها و راهروها تراز فوقانی کار گذاشته شده که در مواقع نیاز آب یا آذوقه موردنیاز را تأمین میکرده است. هر یک از این خمرهها نزدیک به ۱۵۰ لیتر حجم دارد و با درنظرگرفتن مجموع ۱۲۸ خمره موجود در فضاهای مختلف برآورد میشود در این ظروف حدود ۱۹ هزار لیتر یا ۲۰ تن مایع یا غله ذخیره میشد و باتوجهبه رسوب گرفتگی بدنه خمرهها، احتمال نگهداری مایعات در این خمرهها بیشتر است.
سرپرست اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گرمه میافزاید: بعلاوه چاهی به قطر حدود ۳ متر در گوشه غربی حیاط قلعه حفر شده که امروزه تا حد زیادی با نخاله و خاشاک پر شده و عمق اولیه آن قابل تشخیص نیست ولی به استناد متون تاریخی عمق زیاد داشته و شاید دسترسی ساکنان قلعه به منبع آب دایمی را فراهم میکرده است. باتوجهبه بستر صخرهای قلعه، بیتردید حفر این چاه در دل سنگ از شاهکارهای مهندسی در زمان خود بوده است.
به گفته وی، این بنا به دلیل ویژگیهای شاخص فرهنگی و تاریخی در سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
محمودیفر درباره مرمت و احیا این اثر میگوید: اثر سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری باهدف احیای قلعه جلالالدین بهعنوان موزه از سال ۱۳۸۶ مطالعه و مرمت این بنا را به طور متمرکز آغاز کرد و در خرداد سال ۱۳۹۰ موزه قلعه جلالالدین به بهرهبرداری رسید.
به گفته وی، بنای قلعه جلالالدین پس از اقدامات مرمتی و احیا توسط اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان شمالی در خردادماه سال ۱۳۹۰ با عنوان موزه شخصیتهای جلالالدین تاریخ ایران افتتاح شد.
وی میگوید: باتوجهبه اینکه با قطعیت نمیتوان نام قلعه را به هیچکدام از شخصیتهای معروف جلالالدین منسوب کرد در ضلع شرقی قلعه موزه در طبقه اول به معرفی شخصیتهای معروف قلعه جلالالدین پرداخته شده که در آن نام آثار و احوال این شخصیتها بهصورت جداگانه معرفی شده است.
پردهخوانی موزه قلعه جلالالدین
محمودیفر یکی از ویژگیهای منحصربهفرد این موزه - قلعه که از نظر محتوایی از نمونههای مشابه خود متمایز ساخته شده است را شیوه پردهخوانی و نقالی در که نوعی نمایشِ مذهبی و ملی ایرانی محسوب میشود دانسته و ادامه میدهد: در این نمایش، داستان تصویری نقش شده بر پردههای درون هر برج به شیوه نقالی روایت میشود که طی آن وقایع تاریخی دوران مغول و معایب اولیای دین با کلام آهنگین بازگو میشود.
وی میافزاید: برجهای موجود در موزه به این نوع روایتگری اختصاصدادهشده و از ویژگیهای منحصربهفرد این موزه میتوان به استفاده از سیستم دیجیتال برای پخش این نوع روایتگری در هرکدام از برجها بهصورت جداگانه نام برد.
در این نمایش کسی با عنوان «پردهخوان» از روی تصویرهایِ منقوش بر پرده، وقایع تاریخی، مصائب اولیای دین ــ بهویژه اولیای مذهب شیعه ــ را با کلام آهنگین روایت میکند.
سرپرست اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گرمه اظهار میکند: سایر قسمتهای نمایشی موزه در مسیرهای بازدید قرار گرفته که این امکان را به بازدیدکننده میدهد و ضمن حرکت در مسیر و مرتفعترین قسمتهای قلعه، با ویژگیهای معماری، مصالح بکار رفته، خمرههای تاریخی بجا مانده از دوران اولیه موجود در میان راهروها و برجها در طبقه فوقانی از نزدیک آشنا شود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: خراسان شمالی استانی فرهنگی و هنری نوروز 1401 آثار تاریخی گردشگری و صنایع دستی قلعه جلال الدین میراث فرهنگی خراسان شمالی محمودی فر شخصیت ها خمره ها برج ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۰۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تپههای باستانی قم میراثدار گنجینه تاریخ هزاران ساله
شهر قم یکی از شهرهای تاریخی و قدیمی کشور محسوب میشود که آثار تاریخی بسیاری ازجمله تپههای باستانی در این شهر وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی از این تپهها خواهیم پرداخت.
معمولا در تپههای باستانی آثار و نشانههایی از استقرار انسانها، وجود معابد، آتشکدهها، گورستانها و بناهای عظیم قابل مشاهده است که کاوش در این تپهها میتواند به روشن شدن سؤالات مختلف درباره نحوه زندگی، آداب و رسوم، روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و همچنین پیشرفتهای علمی و تکنولوژیکی جوامع گذشته کمک کند.
همچنین تپههای باستانی به عنوان جاذبههای گردشگری میتوانند نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی منطقه داشته باشند که البته باتوجه به اینکه تپههای باستانی یک میراث گرانبها و غیرقابل جایگزین هستند باید در حفظ و حراست آنها کوشید چراکه تخریب و غارت این تپهها به منزله از دست رفتن بخشی از تاریخ و فرهنگ است.
گفتنی است، در شهری با پیشینه قم تپههای بسیاری وجود دارد که تنها سه مورد از آنها کاوش شدهاند که شامل:
تپه قلی درویش
این تپه با قدمت هفت هزار ساله، یکی از مهمترین تپههای باستانی ایران است، کاوشهای انجام شده در این تپه نشاندهنده وجود یک شهر باستانی با معماری پیشرفته و روابط اجتماعی و اقتصادی پیچیده است.
قره تپه قمرود
این تپه که در حاشیه رودخانه قمرود واقع شده، قدمتی حدود ۵ هزار ساله دارد، کاوشهای این تپه نشاندهنده وجود یک محوطه باستانی با کاربری مسکونی و صنعتی است.
تپه صرم
این تپه در نزدیکی شهر قم واقع شده و قدمتی حدود چهار هزار ساله دارد، کاوشهای این تپه نشاندهنده وجود یک محوطه باستانی با کاربری مذهبی و آیینی است.
تپههای کاوش نشده قم نیز شامل آق تپه قشلاق، آقتپه البرز، تپه البرز یک، تپه امامزاده طیب و طاهر، تپه امامزاده علمدار کیاب، تپه امامزاده نواران، تپه در قلعه (دروازه قلعه)، تپه دژ کهنه (تیزه کهنه)، تپه قلعه جننی، تپه قلعه چم لاواردار، تپه قلعه خورآباد، تپه قلعه مبارکآباد، تپه کفتر خون قزقون به سر، تپه کمر بلبل، تپه گبری حسینآباد میشمست، تپه گبری روستای قاضی پائین، تپه گردالی و محوطه گورستان، تپه مزرعه کهک، تپه میشل، تپه قلعه وشنوه، قره تپه شاهجرد، قلعه تپه النگ، قلعه تپه طغرود و مجموعه تپههای امامزاده سکینه خاتون هستند.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم